Marketing kojarzy się aktualnie z reklamą, która ma na celu przykucie uwagi użytkownika i skłonienie go do odwiedzin strony, dokonania zakupu lub skorzystania z konkretnej oferty. Problemem współczesnej reklamy jest jednak bardzo często jej agresywność – wyskakujące okienka i ogromna ilość zachęcających sloganów powoduje, że użytkownik sieci przestaje je dostrzegać. Coraz częściej do czynienia mamy wręcz z obroną przed reklamą i niechętnym stosunkiem do tak podawanych propozycji zakupu. Czy to oznacza, że marketing ma już całą swoją świetność za sobą i nie warto inwestować w reklamę? Nie – warto jednak zainteresować się inną odmianą docierania do potencjalnych klientów – Content Marketingiem.
Co to jest Content Marketing?
Na sam początek warto wspomnieć czym jest Content Marketing. Definicja tego pojęcia jest stosunkowo prosta – w dużym skrócie jest to przyciąganie klienta i jego uwagi z pomocą wartościowych treści. Badania socjologów zajmujących się tematem wpływu Internetu na użytkowników potwierdzają, że większość wejść do sieci, jest dla znalezienia konkretnych informacji lub wartościowych porad. Na tej bazie stworzono zatem innowacyjną koncepcję reklamy – taką, która opiera się na dystrybucji najbardziej potrzebnych treści i tym samym, zdobywania uwagi użytkowników i budowania ich zaangażowania.
Narzędzia wykorzystywane w technice Content Marketingu są bardzo zróżnicowane i zależne w głównej mierze od konkretnego profilu działalności reklamodawcy oraz grupy docelowej, do której kierowana jest oferta. Dlatego też jest to reklama wymagająca – w dużej mierze zależy od analiz dotyczących potrzeb klientów i zaspokajania ich konkretnych potrzeb. Jakie narzędzia są najpopularniejsze w technice Content Marketingu? Blogi, media społecznościowe, artykuły, poradniki, ebooki oraz wszelkiego rodzaju elektroniczne magazyny czy transmisje wideo.
Strategia Content Marketingowa w praktyce
Stworzenie odpowiedniej strategii jest podstawą w technice Content Marketingu – jest to oczywiście proces znacznie bardziej czasochłonny i skomplikowany niż stworzenie sloganu wyświetlanego w nieskończoność na stronie, ale przynosi wymierne korzyści. Pierwszym punktem opracowania odpowiedniej taktyki jest analiza dotycząca tego, co wpływa na dokonywanie zakupów przez konkretną grupę klientów oraz czynników wpływających na pobudzenie ich zaangażowania w pełną interakcję z konkretną firmą. Konieczne będzie także zrozumienie zachowań i potrzeb klientów. Dla każdej branży mogą być to bardzo różne kwestie – potrzeby klientów sklepów sportowych są definitywnie inne niż wędkarzy czy ogrodników – zbudowanie profilu zapotrzebowań jakie są priorytetowe dla konkretnej grupy pozwoli dostarczyć im dokładnie takie treści, jakie poszukiwane są przez nich w sieci.
Zaangażowanie klienta w interakcję z marką może być zadaniem trudnym – jednym ze sposobów na uzyskanie tego celu jest oczywiście dostarczanie unikalnych produktów wysokiej jakości, które staną się dla odbiorców synonimem luksusu lub najwyższych standardów. Drugim sposobem jest stworzenie misji – wyższego celu przyświecającego marce. Ludzie angażują się chętnie w wielkie zadania i inspirujące opowieści – jeżeli mogą kupić towar w firmie o podobnych przekonaniach do ich własnych, to najpewniej właśnie tak zrobią. Dopasowanie swojej polityki do zasad wyznawanych przez grupę docelową może być kluczem do sukcesu – zakup towarów lub korzystanie z usług wspierających akcje charytatywne czy przekazujących część swoich dochodów na ochronę przyrody jest coraz częstszą praktyką.
Trzeba być też przygotowanym na ciągłe i dynamiczne zmiany swoich technik Content Marketing – SEO i pozycjonowanie warto dopasowywać do aktualnych trendów i wybierać frazy pasujące do konkretnych treści poszukiwanych przez użytkowników. Przyciągniecie uwagi odbiorcy to jedno – konieczne jest jeszcze jej utrzymanie. W tym celu trzeba faktycznie konkretną treść dostarczyć – widzimy to już coraz powszechniej w sieci. Wiele sklepów prowadzi swoje własne kanały i blogi, na których tworzone są rzetelne recenzje czy testy produktów, poradniki oraz konferencje ze specjalistami z danej dziedziny.
Czego unikać w Content Marketingu?
Idea dostarczania wartościowych treści jest dość przejrzysta – poznać klienta, pokazać mu wartościową stronę swojej marki i stworzyć z nim stałą relację opartą na lojalności, wzajemnej wymianie doświadczeń i realizowaniu potrzeb. Niemniej jednak, wiele firm stara się uzyskać dobre wyniki po linii najmniejszego oporu. Zabronione jest kopiowanie treści – lepiej jest nie dostarczać ich w ogóle, niż kraść z innych stron. Innym dobrym przykładem są tutaj media społecznościowe – już niemal każde przedsiębiorstwo posiada własny profil na Facebooku. To bardzo skuteczna metoda reklamy, która w dobrych rękach pozwala nie tylko interaktywnie komunikować się z klientem, ale także na bieżąco poznawać jego nowe potrzeby. Założenie strony czy bloga jest rzeczą prostą – znacznie bardziej skomplikowane jest dostarczanie naprawdę wartościowych treści. Niestety sporo firm uważa, że sukces w mediach społecznościowych jest liczony ilością „lajków”. W celu ich zdobycia wykorzystywane są treści bardzo niskiej wartości czy popularne memy, które faktycznie bywają nagradzane pokaźnymi sumami kliknięć „lubię to” – czy ma to jednak wpływ na sprzedaż lub lojalność klientów? Zwykle nie. Klienci bardzo szybko zorientują się, że nowe wpisy nie mają dla niech żadnego znaczenia i zdecydują się na zmianę „dostawcy treści”.