Co roku na świecie firmy wydają ponad 3,5 bln dolarów na IT. Firmy zewnętrzne odgrywają w nim coraz większą rolę, ponieważ świat usług informatycznych ewoluuje bardzo dynamicznie, stawia na specjalizacje i gwarantuje coraz lepszą jakość usług.
Globalne wydatki na IT w 2017 wzrosły aż o 6% i przekroczyły 350 mld dolarów. Według Gartnera popyt na pamięć masową dla centrów danych do 2020 r. może wzrosnąć nawet o ok. 3%, a technologia wkrótce wskoczy na kolejny poziom rozwoju. Poszczególne systemy i urządzenia będą się ze sobą komunikować, a nawet samodzielnie podejmować decyzje. Wszystko to powoduje, że współczesne podejście do outsourcing IT również dynamicznie się zmienia.
W kierunku poprawy jakości
Rynek outsourcingu IT reaguje na wszelkie zmiany w polityce współpracy przedsiębiorców z zewnętrznymi firmami. Do niedawna korzystanie z ich usług było ukierunkowane przede wszystkim na redukcję kosztów. Outsourcing był rozwiązaniem, którego głównym celem było zmniejszenie wydatków związanych z zatrudnieniem i utrzymaniem pracowników działu IT. Na przestrzeni lat priorytety przedsiębiorców uległy zmianie. Wciąż redukcja kosztów jest uznawana za jeden z ważniejszych czynników mających wpływ na podjęcie współpracy z outsourcerami, jednak równocześnie coraz większe znaczenie odgrywają tu wyspecjalizowane usługi, dążenie do innowacji i poprawy jakości. Widać to na przykładnie raportu KPMG „Zupełnie nowy świat outsourcingu usług IT”. Spośród 450 firm, które zdecydowały się na outsourcing usług informatycznych 26% uczyniło to ze względu na redukcję kosztów, jednak już w 21% z powodu poprawy jakości, a 19% z uwagi na dostęp do specjalistycznych umiejętności. Wynika to m.in. z wdrażania w firmach coraz większej ilości zaawansowanych systemów. Ich obsługa wymaga odpowiednich umiejętności, potrzebny jest więc specjalista, niekoniecznie pracownik IT o ogólnej wiedzy.
Od centralizacji do Globalnych Usług Biznesowych
Zmiana priorytetów przedsiębiorców to czynnik, który odgrywa kluczową rolę w przekształceniach departamentów wsparcia i wielu procesów skoncentrowanych na obsłudze klienta w intuicyjne platformy mające na celu zwiększyć wartość marki. Ponad 60% dużych przedsiębiorstw posiada globalnie scentralizowane działy IT. Najwięksi i najbardziej doświadczeni gracze przechodzą już jednak transformację do modelu GBS, czyli Globalnych Usług Biznesowych. Centralizacja nie jest kwalifikowana jako inwestycje w usprawnienie biznesu, a zalicza się ją do kosztów ogólnych. Prawie 35% klientów, jak wynika z raportu KPMG, jest zadania, że funkcja IT powinna należeć do GBS, a ponad 20% uznaje IT za bodziec dla innych funkcji biznesowych w GBS.
Co to oznacza dla przedsiębiorców? Globalne Usługi Biznesowe obsługują wielofunkcyjne procesy biznesowe oraz mogą zarządzać całym przedsiębiorstwem. Ponadto, umożliwiają świadczenie wielokanałowych usług, a także zarządzanie procesami. Firmy coraz częściej stawiają na zespoły specjalistów, a nie na pojedyncze jednostki, co jest związane z podjęciem współpracy z dostawcami świadczącymi usługi wymagane przez różne działy biznesowe.
Docenić technologię Chmury
Kolejnym mocno zaznaczającym się trendem w outsourcingu IT jest technologia Chmury. Z raportu KPMG opracowanego w 2015 roku wynika, że 60% firm na IT z technologią Chmury przeznacza mniej niż 10% swoich wydatków, a 71% mniej niż 20% . Chmura stanowi jeden z tych czynników, który skutecznie przesuwa usługi w stronę GBS. Już 3 lata temu zakładano, że odegra ona ważną rolę w zmianach biznesowych, jednak wyniki raportu wskazywały, że jej wdrożenie było bardzo powolne.
Eksperci z Commvault są zdania, że chmura obliczeniowa jest jednym z najważniejszych trendów w branży IT. Wysoki poziom bezpieczeństwa, łatwość dostępu do rozwiązań, które utrzymywane są w oparciu o środowisko chmury, a także coraz mniejsze bariery inwestycyjne pozwalające na jej wdrożenie to czynniki, które spowodowały, że usługi outsourcingowe w coraz większym stopniu opierają się na tej technologii.
Zapanować nad ładem korporacyjnym
Nieustanny rozwój IT rodzi również kolejne wyzwania. Firmy współpracują z coraz większą ilością usługodawców, a to oznacza, że muszą zapanować nad ładem korporacyjnym i zwiększyć kontrolę nad całą infrastrukturą firmy. Są zmuszeni dostosować się do coraz bardziej skomplikowanych rozwiązań, usprawnić zarządzania usługami i relacjami z kontrahentami. Oznacza to konieczność inwestycji w rozwój kompetencji niezbędnych do zarządzania sourcingiem.
To, na co dzisiaj powinni szczególną uwagę zwrócić firmy, które zdecydowały się na outsourcing IT lub planują go wdrożyć w najbliższej przyszłości, to przede wszystkim dostosowanie funkcji IT do swojej strategii biznesowej oraz praca z usługodawcami na strategicznej płaszczyźnie, a mniej transakcyjnej. Ważne jest, aby postawić na specjalizacje i nowoczesne, ale sprawdzone technologie, jak chmura, a także zadbać o ład korporacyjny i IT.