browser adware remover
Kod promocyjny : 
w górę

Jak zmienia się świat usług informatycznych - nowe trendy w outsourcingu IT

Mateusz Markowski
09 Maja 2018
Komentarze: 0

Jak zmienia się świat usług informatycznych - nowe trendy w outsourcingu IT

Co roku na świecie firmy wydają ponad 3,5 bln dolarów na IT. Firmy zewnętrzne odgrywają w nim coraz większą rolę, ponieważ świat usług informatycznych ewoluuje bardzo dynamicznie, stawia na specjalizacje i gwarantuje coraz lepszą jakość usług.

Globalne wydatki na IT w 2017 wzrosły aż o 6% i przekroczyły 350 mld dolarów. Według Gartnera popyt na pamięć masową dla centrów danych do 2020 r. może wzrosnąć nawet o ok. 3%, a technologia wkrótce wskoczy na kolejny poziom rozwoju. Poszczególne systemy i urządzenia będą się ze sobą komunikować, a nawet samodzielnie podejmować decyzje. Wszystko to powoduje, że współczesne podejście do outsourcing IT również dynamicznie się zmienia.

W kierunku poprawy jakości

Rynek outsourcingu IT reaguje na wszelkie zmiany w polityce współpracy przedsiębiorców z zewnętrznymi firmami. Do niedawna korzystanie z ich usług było ukierunkowane przede wszystkim na redukcję kosztów. Outsourcing był rozwiązaniem, którego głównym celem było zmniejszenie wydatków związanych z zatrudnieniem i utrzymaniem pracowników działu IT. Na przestrzeni lat priorytety przedsiębiorców uległy zmianie. Wciąż redukcja kosztów jest uznawana za jeden z ważniejszych czynników mających wpływ na podjęcie współpracy z outsourcerami, jednak równocześnie coraz większe znaczenie odgrywają tu wyspecjalizowane usługi, dążenie do innowacji i poprawy jakości. Widać to na przykładnie raportu KPMG „Zupełnie nowy świat outsourcingu usług IT”. Spośród 450 firm, które zdecydowały się na outsourcing usług informatycznych 26% uczyniło to ze względu na redukcję kosztów, jednak już w 21% z powodu poprawy jakości, a 19% z uwagi na dostęp do specjalistycznych umiejętności. Wynika to m.in. z wdrażania w firmach coraz większej ilości zaawansowanych systemów. Ich obsługa wymaga odpowiednich umiejętności, potrzebny jest więc specjalista, niekoniecznie pracownik IT o ogólnej wiedzy.

Od centralizacji do Globalnych Usług Biznesowych

Zmiana priorytetów przedsiębiorców to czynnik, który odgrywa kluczową rolę w przekształceniach departamentów wsparcia i wielu procesów skoncentrowanych na obsłudze klienta w intuicyjne platformy mające na celu zwiększyć wartość marki. Ponad 60% dużych przedsiębiorstw posiada globalnie scentralizowane działy IT. Najwięksi i najbardziej doświadczeni gracze przechodzą już jednak transformację do modelu GBS, czyli Globalnych Usług Biznesowych. Centralizacja nie jest kwalifikowana jako inwestycje w usprawnienie biznesu, a zalicza się ją do kosztów ogólnych. Prawie 35% klientów, jak wynika z raportu KPMG, jest zadania, że funkcja IT powinna należeć do GBS, a ponad 20% uznaje IT za bodziec dla innych funkcji biznesowych w GBS.

Co to oznacza dla przedsiębiorców? Globalne Usługi Biznesowe obsługują wielofunkcyjne procesy biznesowe oraz mogą zarządzać całym przedsiębiorstwem. Ponadto, umożliwiają świadczenie wielokanałowych usług, a także zarządzanie procesami. Firmy coraz częściej stawiają na zespoły specjalistów, a nie na pojedyncze jednostki, co jest związane z podjęciem współpracy z dostawcami świadczącymi usługi wymagane przez różne działy biznesowe.

Docenić technologię Chmury

Kolejnym mocno zaznaczającym się trendem w outsourcingu IT jest technologia Chmury. Z raportu KPMG opracowanego w 2015 roku wynika, że 60% firm na IT z technologią Chmury przeznacza mniej niż 10% swoich wydatków, a 71% mniej niż 20% . Chmura stanowi jeden z tych czynników, który skutecznie przesuwa usługi w stronę GBS. Już 3 lata temu zakładano, że odegra ona ważną rolę w zmianach biznesowych, jednak wyniki raportu wskazywały, że jej wdrożenie było bardzo powolne.

Eksperci z Commvault są zdania, że chmura obliczeniowa jest jednym z najważniejszych trendów w branży IT. Wysoki poziom bezpieczeństwa, łatwość dostępu do rozwiązań, które utrzymywane są w oparciu o środowisko chmury, a także coraz mniejsze bariery inwestycyjne pozwalające na jej wdrożenie to czynniki, które spowodowały, że usługi outsourcingowe w coraz większym stopniu opierają się na tej technologii.

Zapanować nad ładem korporacyjnym

Nieustanny rozwój IT rodzi również kolejne wyzwania. Firmy współpracują z coraz większą ilością usługodawców, a to oznacza, że muszą zapanować nad ładem korporacyjnym i zwiększyć kontrolę nad całą infrastrukturą firmy. Są zmuszeni dostosować się do coraz bardziej skomplikowanych rozwiązań, usprawnić zarządzania usługami i relacjami z kontrahentami. Oznacza to konieczność inwestycji w rozwój kompetencji niezbędnych do zarządzania sourcingiem.

To, na co dzisiaj powinni szczególną uwagę zwrócić firmy, które zdecydowały się na outsourcing IT lub planują go wdrożyć w najbliższej przyszłości, to przede wszystkim dostosowanie funkcji IT do swojej strategii biznesowej oraz praca z usługodawcami na strategicznej płaszczyźnie, a mniej transakcyjnej. Ważne jest, aby postawić na specjalizacje i nowoczesne, ale sprawdzone technologie, jak chmura, a także zadbać o ład korporacyjny i IT.

Dodaj komentarz
kategorie bloga
Najnowsze wpisy
Dlaczego nie należy bać się zdalnego outsourcingu IT?
Mateusz Markowski, 25 Kwietnia 2018
Ile kosztuje aplikacja mobilna?
Mateusz Markowski, 09 Kwietnia 2018
Jak zrobić dobrą strategię marketingową? 
Mateusz Markowski, 06 Kwietnia 2018
O blogu

Blog Wezom poświęcony zagadnieniom E-marketingu, pozycjonowaniu SEO i optymalizacji, tworzeniu serwisów www, programowaniu mobilnemu oraz webowemu. Posiadamy 16-letnie doświadczenie w branżach IT i E-marketingu, więc zawsze chętnie dzielimy się wiedzą ze światem.


Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /var/www/vhosts/wezom.pl/httpdocs/Views/Widgets/Scripts.php on line 122