To jedno z pytań, na które nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Cena strony internetowej zależy od wielu czynników, m.in. od jej struktury i ilości podstron, złożoności projektu graficznego, zastosowanych technologii i funkcjonalności. To wszystko zależy od indywidualnych oczekiwań klienta, które w Wezomie zawsze badamy na etapie analizy potrzeb. Dlatego na pytanie ile kosztuje strona internetowa, zawsze zadajemy serię pytań wymagających głebszego zastanowienia:
- O jaki rodzaj strony chodzi?
- Jaka powinna być jej struktura?
- Z ilu podstron powinna się składać?
- Jaka powinna być ich funkcjonalność i zawartość
- Na czym powinien opierać się projekt graficzny itd.
Dokładny koszt realizacji możemy określić dopiero po doprecyzowaniu wszystkich czynników wpływających na cenę. Istnieje jednak kilka rodzajów witryn, różniących się funkcjonalnością i poziomem skomplikowania. W ich przypadku przybliżony koszt realizacji możemy podać na podstawie na podstawie naszego doświadczenia i stawek mieszczących się w średnim segmencie cenowym.
Rodzaje witryn
Podobnie jak w przypadku wszystkich usług na zlecenie, cena strony internetowej zależy od nakładu pracy potrzebnej do jej wykonania. Oznacza to, że im bardziej złożony jest projekt, im więcej posuada podstron i funkcjonalności, tym drożej. Istnieje jednak kilka podstawowych typów stron, na podstawie których można podać przybliżone koszty ich realizacji.
- Strona wizytówka - cena od 8700 zł. Prosta witryna jednopoziomowa, której nazwa w pełni odpowiada celowi. To jest wizytówka w Internecie. Oto informacje o firmie, kontaktach i cenach. Robi się to szybko, jest niedrogie.
- Landing Page - cena 7000 zł. Zwykle jest to dosyć prosta, sprzedażowa strona typu one page. Jej zadaniem jest zbieranie informacji kontaktowych, a także zachęcanie użytkowników do dalszej interakcji. Strony te zawierają pełne informacje o produkcie lub usłudze i mają zwykle znacznie wyższą konwersję niż typowe strony korporacyjne lub wizytówkowe.
- Strona korporacyjna – cena od 10 000 zł. Zawiera pełną informację o firmie, listę usług, ofertę oraz całą listę podstron poświęconych produktom lub usługom. Jej zadaniem jest dostarczanie najważniejszych informacji o firmie, przyciąganie potencjalnych partnerów biznesowych lub pracowników, zbierania kontaktów i pozyskiwanie klientów.
- Katalog – cena od 12 000 zł. Jest to pełna uporządkowana lista dostarczonych towarów lub usług. Tutaj odwiedzający mogą łatwo znaleźć odpowiedni produkt i skontaktować się z Tobą w celu dalszej współpracy.
- Sklep internetowy - cena od 28 000 zł. Oprócz katalogu towarów zawiera wszystkie niezbędne funkcje do pełnoprawnego handlu w Internecie.
Od czego zależy cena strony www?
Nawet jeśli wybierzemy typ strony, którą chcemy wykonać, rozpiętość cenowa może być spora, a kwestii wymagających uściślenia wciąż jest sporo. Aby zawięzić widełki na początek warto więc zdecydować na jakim CMSie (systemie do zarządzania treścią) chcemy ją stworzyć.
Panel administracyjny i system CMS
CMS (Content Management System), czyli system do zarządzania treścią to oprogramowanie pozwalające na jego łatwą edycję, rozbudowę i późniejszą aktualizację. Serwis internetowy zarządzany przez CMS zawiera panel administracyjny, który pozwala na samodzielną zmianę treści. Jej rozbudowa i aktualizacja odbywa się tu za pomocą prostych w obsłudze interfejsów, zazwyczaj w postaci stron zawierających rozbudowane formularze i moduły. Dzięki temu do zarządzania stroną nie jest potrzebna techniczna wiedza oraz umiejętnośc programowania.
A jak to działa w praktyce? Załóżmy, że masz dobrze prosperujący sklep internetowy, dobry asortyment, stałych klientów i sprzedaż idzie dobrze. Ale co, jeśli nagle trzeba zmienić ceny lub nową kategorię towarów, albo chcesz zrobić jakąś promocję? Do tego właśnie potrzebujesz wygodnego CMSa, dzięki któremu sam będziesz mógł zarządzać całą zawartością sklepu i wszystkim treściami bez pomocy programistów.
W Wezomie zawsze dajemy Ci możliwość wyboru, pomiędzy rozwiązaniami typu open source oraz projektami opartymi na naszym autorskim systemie:
Rozwiązania typu Open Source
- Wordpress dla stron www
- OpenCart, PrestaShop, Magento dla sklepów internetowych wolimy indywidualne rozwiązania na autorskim systemie CMS.
Indywidualny projekt
- Jest to rozwiązanie na naszym autorskim systemie CMS
Zwykle gotowe rozwiązania open sourcowe) są uniwersalne, zawierają po kilka tysięcy modułów, dzięki którym można spersonalizować własny sklep albo stronę tak, aby odpowiadały pnaszym potrzebom. Własny, dedykowany CMS to rozwiązanie dla wymagających i bardziej zaawansowanych projektów. Oczywiście jest ono droższe, ale tak jak garnitur szyty na miarę, skrojone na miarę i lepiej dopasowane. Wybór zależy od preferencji i zasobności portfela.
Oba rozwiązania mają oczywiście swoje wady i zalety. Strony oparte o Wordpress są stosunkowo tanie, ponieważ nie wymagają programowania. Powstają na bazie gotowych szablonów, na które nakłada się projekt graficzny i do tego sprowadza się głównie koszt jej stworzenia. Czas realizacji wynosi tu ok. 3 tygodni, a ceny zaczynają się od 4,5 tys. złotych. W przypadku średniozaawansowanych sklepów internetowych na Open Carcie termin realizacji wynosi ok. 2 miesięcy, a ceny zaczynają się od kilkunastu tysięcy złotych.
Jeśli zależy nam na rozbudowanej stronie internetowej lub dedykowanym sklepie internetowym, dostosowanym do własnych potrzeb, warto zainwestować w rozwiązanie na autorskim systemie CMS. Dzięki temu zyskujemy większe bezpieczeństwo (rozwiązania typu open source są gorzej zabezpieczone), większą możliwość personalizacji i dostosowania serwisu do własnych potrzeb oraz zaprogramowania wszystkich funkcjonalności pod unikalny projekt graficzny. Czas realizacji jest tu znacznie dłuższy i wynosi kilka miesięcy. Dużo większy jest bowiem zakres pracy.
Na indywidualny projekt składa kilka etapów:
- Projektowania strony internetowej
- Projektowanie grafiki
- Kodowanie Front-endu
- Programowanie Back-endu
- Konfiguracja panelu administracyjnego
- Testowanie
Ceny za poszczególne etapy ustalane są indywidualnie po przeanalizowaniu wymagań klienta.
Projektowanie strony www
Projektowanie strony internetowej to etap, który w zależności od potrzeb klienta wyglądać może bardzo różnie. W przypadku mniejszych projektów najczęściej korzysta się z gotowych szablonów, które posłużyć mogą jako szkielet strony, na bazie którego tworzy się unikalny projekt graficzny. Takie podejście pozwala bardzo skrócić czas realizacji i ograniczyć koszty związane z projektowaniem UI / UX. Niestety to podejście ma swoje ograniczenia. Oznacza to, że rozmieszczenie poszczególnych elementów jest z góry narzucone, a grafik może jedynie nałożyć na niego jedynie nową szatę, co w przypadku projektów wymagających niestandardowych rozwiązań może być dużym ograniczeniem.
Dla bardziej wymagających klientów oraz w przypadku zaawansowanych projektów e-commerce, w których użyteczność strony decyduje o powodzeniu biznesu, projektowanie UI i UX jest zwykle konieczne, ponieważ pozwala dokładnie przemyśleć i zaprojektować wszystkie funkcjonalności serwisu. Wówczas tworzy się najpierw prototyp strony, a więc jego bardzo uproszczony, klikalny layout, który nastepnie wypełniany jest grafiką. W tym przypadku cała strona, jej układ, struktura, rozmieszczenie wszystkich elementów, funkcjonalność, design i szata greficzna powstają całkowicie od zera. Oczywiście wymaga to znacznie więcej czasu i pracy, a tym samym znacząco wpływa na koszt, ale powoduje również, że strona jest unikalna, przemyślana, zaprojektowana pod określoną grupą docelową i dostosowana do potrzeb klienta. A to wszystko przekłada się na jej skuteczność.
Programowanie Front-endu i Backe-ndu
W przypadku dedykowanych stron www, a więc takich, które nie powstają na bazie szablonów WordPress, projekt graficzny musi zostać zakodowany, a wszystkie funkcjonalności zaprogramowane. Oba te etapy – kodowanie Front-endu i programowanie Back-endu – zajmują niestety sporo czasu i znacznie wpływają na koszt stworzenia stronu, ale ich wykonanie jest konieczne.
W przypadku stron www Front-endem określa się technologie uruchamiane w przeglądarce takie jak: CSS, JavaScript, HTML, SVG. W dużym uproszczeniu tym mianem określić możemy zatem wszystko, co widzi użytkownik strony internetowej. Front-end jest to połączenie grafiki oraz funkcjonalności strony). Odpowiada on za pobieranie danych od użytkownika oraz przekazanie ich do back-endu (panelu zarządzającego), który na tej podstawie wykonuje określone zadanie. Programiści front-endu mają za zadanie przygotowanie strony www tak, aby działała płynnie na każdym urządzeniu. Oprócz programowania muszą więc być na bieżąco z najnowszymi technologiami i trendami.
Po zaprograamowaniu wszystkiego, co widać na stronie, przychodzi kolej na Back-end, czyli – analogicznie – wszystko to czego na niej nie widać, a jest niezbędne do funkcjonowania strony www. Mówiąc w skrócie jest to całe zaplecze techniczne: panel administracyjny, skrypty uruchamiane po stronie serwera oraz cała struktura strony stworzonej przez webmastera.
Oczywiście, im większy, bardziej złożony jest projekt i im więcej niestandardowych funkcjonalności zawiera, tym więcej potrzeba czasu na jego zaprogramowanie i tym wyższy jest jego koszt. Nie zawsze jednak przekłada się to na czas realizacji, ponieważ ten z kolei w dużej mierze zależy od poziomu specjalistów zaangażowanych w projekt. Im bardziej doświadczony programista, tym droższy jest czas pracy, ale zwykle pracuje on szybciej, a efekty są lepsze. Dlatego bardziej złożone i niestandardowe rozwiązania wykonują zwykle programiści na poziomie Middle lub Senior, natomiast przy prostszych projektach pracują przeważnie Juniorzy. Oczywiście zadania te są racjonalnie dystrybuowane w zespole pomiędzy pracownikami o odpowiednim poziomie umiejętności.
Responsywność
Decydując się na stworzenie strony internetowej powinniśmy się przede wszystkim tym, w jaki sposób klienci docierają na naszą stronę www, z jakiego urządzenia korzystają i ile czasu poświęcą na znalezienie informacji. Statystycznie co druga osoba trafi do nas z urządzenia mobilnego, poświęcając nam kilka sekund. Jeśli nasza strona nie otworzy się w sposób przejrzysty i przyjazny na smartphonie, prawdopodobnie nie poświęci nam ani sekundy, a my stracimy potencjalnego klienta. Zadbaj o to, aby użytkownik mobilny łatwo dotarł do danych kontaktowych, i w kilku zdaniach zapoznał się z Twoją ofertą.
W erze urządzeń mobilnych, kiedy częściej korzystamy z internetu w telefonie czy tablecie, strona internetowa naszej firmy powinna być dostosowana do urządzeń przenośnych, czyli responsywna lub mobilna. W odniesieniu do strony internetowej oznacza, że będzie się odpowiednio wyświetlała (treści, zdjęcia, zawartość) na wszystkich urządzeniach mobilnych tj. deskopach komputerowych, telefonach, tabletach. W praktyce oznacza to, że użytkownicy (stali i potencjalni klienci) mogą przeglądać ją na dowolnym urządzeniu w sposób równie łatwy i przejrzysty. Strona w technologii RWD nie ucina treści i innych zawartości, poprzez automatyczne dopasowanie strony do wielkości wyświetlacza użytkownika. Nieresponsywne strony zachowują się jak niepodzielna całość, dlatego aby przejrzeć je np. na telefonie musimy przesuwać zawartość w każdą stronę, powiększać niewidoczną, małą czcionkę, trudno jest nam dotrzeć do treści, której poszukujemy. Nie lubimy takich stron, dlatego zwykle szybko je zamykamy i szukamy innej, dlatego responsywność stała się jednym z najwazniejszych czynników wpływających na pozycjonowanie strony.
Wypełnienie treścią
Oczywiście samo techniczne wykonanie strony to nie wszystko. Gotowy serwis wymaga jeszcze dobrej treści i angażującej treści, najlepiej stworzonej pod kątem wybranej grupy docelowej. Oczywiście wartościowy content potrzebny jest przede wszystkim po to, aby zainteresować potencjalnych klientów, ale jest to również jeden z ważniejszych czynników, który bierze algorytm Google przy pozycjonowaniu strony.
Optymalizacja strony
Kolejnym elementem mającym duży wpływ na pozycjonowanie serwisu jest jego optymalizacja pod kątem widoczności dla wyszukiwarek. Jest to pierwszy element pozycjonowania pozycjonowania i w firmach tworzących profesjonalne strony www powinna być ona wliczona w koszt jej wykonania.
Na tym etapie nasi specjaliści badają, czy w serwisie znajduje się odpowiednia ilość słów kluczowych w formie przygotowanej dla wyszukiwarek, co zwiększa szansę na dobrą pozycję strony w rankingu wyników wyszukiwania. Sprawdzane jest również, czy znajduje się w nim odpowiednia ilość linków wewnętrznych prowadzących ze strony głównej na podstrony oraz linków między podstronami. Podczas analizy witryny specjalista SEO zwraca uwagę, czy na stronie nie znajdują się błędy techniczne.
Działania, które wchodzą w zakres optymalizacji strony www:
1. Optymalizacja kodu:
- Pod kątem prędkości wyświetlania się strony
- Pod kątem zgodności ze standardami,
- Pod kątem wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe (metatatgi, hierarchia nagłówków).
2. Optymalizacja treści:
- Pod kątem używania przez osoby niepełnosprawne: odpowiednie ułożenie kolejności (treść – menu – nagłówek),
- Pod kątem wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe: odpowiednie zaznaczenie słów kluczowych i ustalenie hierarchii nagłówków,
- Pod kątem przystępności dla użytkownika: uwypuklenie elementów istotnych, rozróżnienie elementów odrębnych logicznie.
Hosting
Każda strona internetowa umieszczona musi zostać na serwerze, a więc wymaga dodatkowo usług hostingowych. W porównaniu do wcześniejszych etapów, jest to względnie nieduzy koszt, ale i tutaj mamy dwa rozwiązania do wyboru: darmowe lub płatne, co wiąże się z regularną (miesięczną lub roczną) opłatą. Wybór pozornie jest oczywisty, ale należy pamiętać, że za darmo, nie zawsze znaczy lepiej.
W praktyce hosting polega na udostępnianiu miejsca na serwerze. To właśnie na nim przechowywane są strony internetowe, a dzięki temu, że są one podłączone do Internetu 24h na dobę, są dostępne dla innych użytkowników przez cały czas. Dodatkowo oprócz utrzymania strony internetowej na serwerze otrzymujemy również możliwość korzystania z poczty elektronicznej w ramach wykupionej wcześniej domeny. Są to wspólne cechy darmowego i płatnego hostingu, ale ten drugi bardzo często ma wiele dodatkowych funkcjonalności.
Płatny hosting zwykle oferuje więcej miejsca na dysku, dzięki temu można założyć na nim nawet kilka dużych serwisów internetowych. Darmowe rozwiązania zazwyczaj oferują 100-200MB wolnej przestrzeni i nadają się wyłącznie do uruchomienia bardzo prostych stron www. Po przekroczeniu tego limitu strona jest blokowana, a wraz z nim rozwój serwisu. Istotnym ograniczeniem jest też limit transferu. W przypadku płatnych rozwiązań jest on nieogranczony, dzięki czemu ze strony mogą korzystać setki osób.
Ostatnią i najbardziej rzucającą się w oczy różnicą są reklamy, które dostajemy w pakiecie z darmowym hostingiem. W zamian za wolną przestrzeń na serwerze musimy się zgodzić na na ich zamieszczenie. W praktyce oznacza to, że reklamować będzie mogła się u ciebie konkurencja, a zysk trafia do dostawcy hostingu. W zamian otrzymujesz niewielką przestrzeń na dysku, limit transferu danych. Wybór więc wydaje się oczywisty i sprowadza się do dodatkowych kilkudziesięciu złotych miesięcznie.