W Polsce zarejestrowanych jest ponad 20 tys. sklepów internetowych. Co roku przybywa ok. 2 tys. sprzedawców online, ale ponad 80 proc. kończy swoją działalność po 2–3 latach – wynika z raportu Bisnode. Dlaczego tak się dzieje i co zrobić, żeby przygoda z e-commerce tak szybko się nie zakończyła?
Atrakcyjna oferta produktowa, konkurencyjne ceny, szeroki wybór, profesjonalna obsługa klienta… to czynniki, które odgrywają kluczową rolę w rozwoju sklepu internetowego oraz budowaniu pozytywnego wizerunku marki. To jednak nie one sprowadzają ruch na stronę, a zatem to nie dzięki nim potencjalny klient kierowany jest do Twojego sklepy internetowego. Aby tak się stało, niezbędne jest odpowiednie jego pozycjonowanie, czyli szereg działań, dzięki którym będzie on widoczny w wyszukiwarkach, a Google umieści go wyżej w rankingach. Konkurencja rośnie, e-sprzedawców jest coraz więcej, trzeba zatem zadbać o swoją wysoką pozycję.
Jak zaistnieć na rynku e-commerce?
„Sprzedaż wysyłkowa nie ma przyszłości, kobiety lubią wychodzić z domu na zakupy i wybrzydzać” – w ten sposób w 1966 w jednym z artykułów pisał Magazyn Time. Teraz już wiemy, jak bardzo się pomylił. W 2017 roku według Gemiusa online kupowało aż 54% internautów z naszego kraju. Większość z nich to… kobiety.
Źródło: https://www.gemius.pl/strona-glowna.html
Kobiety cenią sobie zaawansowane technologie i możliwość robienia zakupów bez wychodzenia z domu. Stwierdzenie z 1966 roku jest zatem nieaktualne, co udowodniło kilka ostatnich lat, kiedy to w branży e-commerce obserwujemy tendencję wzrostową zarówno odnośnie ilości klientów, jak również sklepów internetowych. Potencjał jest więc ogromny, konkurencja również. W Polsce zarejestrowanych jest ponad 20 tys. sklepów internetowych. Co roku przybywa ok. 2 tys. sprzedawców online, ale ponad 80 proc. kończy swoją działalność po 2–3 latach – wynika z raportu Bisnode. Dlaczego tak się dzieje? Samo założenie sklepu www to dopiero pierwszy krok w internetowej sprzedaży, o czym zapomina wielu przedsiębiorców. Aby zaistnieć na rynku e-commerce, trzeba go jeszcze dobrze wypozycjonować.
Jak dobrze pozycjonować sklep internetowy – pierwsze kroki
Sprzedawca internetowy, jeżeli chce być widoczny w sieci i wciąż poszerzać grono swoich klientów, musi współpracować z Google i dostosować się do jego wymagań. Prowadząc e-sklep, koniecznie musisz zadbać o zapewnienie swoim użytkownikom nawiązania bezpiecznego połączenia, a więc o protokół HTTPS. Jest to jeden z czynników rankingowych, a dla potencjalnego klienta sygnał, że podawane przez niego dane są chronione i nie zostaną wykorzystane przez osoby do tego nieupoważnione.
Przy pozycjonowaniu sklepu internetowego mogą Ci pomóc narzędzia SEO. Nie musisz inwestować w drogie aplikacje i wtyczki, warto skorzystać z tych darmowych, jak Google Search Console i Google Analytics. Pierwsze z nich przeznaczone jest do optymalizacji strony i jej monitorowania, drugie do analityki internetowej. Zanim rozpoczniesz jednak właściwe pozycjonowanie swojego e-sklepu, powinieneś wyznaczyć sobie cel, a zatem odpowiedzieć sobie na pytanie – co właściwie chcę osiągnąć, dlaczego potrzebują dobrze wypozycjonowanej strony www? Co może być Twoim celem? Wypromowanie konkretnego produktu lub kategorii produktów, a także zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki wśród internautów (szczególnie kiedy jesteś początkującym sprzedawcą). Cele, które sobie wyznaczysz, pomogą Ci na kolejnych etapach pozycjonowania, dzięki nim łatwiej i skuteczniej dopasujesz słowa kluczowe.
Słowo, tytuł, opis, tekst…
Słowa kluczowe – na nich powinieneś się teraz skoncentrować. To one wpisywane są w Google podczas wyszukiwania konkretnych produktów przez internautów. Na ich podstawie wyszukiwarka wiąże zapytanie z wynikami. W tekstach na stronie Twojego e-sklepu muszą się pojawić najczęściej wpisywane przez użytkowników frazy powiązane z Twoją ofertą produktową i branżą. Przy ich wyborze powinieneś zatem myśleć jak swój klient. Jeżeli sprzedajesz zdrową żywność, to słowami kluczowymi będą m.in. zdrowe produkty, bio żywność, sklep ze zdrową żywnością, naturalne produkty, itd. Jednym słowem, już na etapie tworzenia sklepu powinieneś przygotować go pod konkretne zapytania potencjalnych klientów.
Frazy kluczowe umieszczamy jednak nie tylko w tekstach, ale również w tytule każdej z podstron i jej opicie (meta description). Należy także z ich uwzględnieniem tworzyć nagłówki H1 dla wszystkich podstron. Dla Google to czynniki, które w sposób szczególny uwzględnia przy klasyfikowaniu strony www na pierwszych pozycjach.
Pamiętaj również, że wyszukiwarki nie lubią powielania treści. Sprzedawcy nierzadko kopiują opisy produktów ze stron producentów, tak jest łatwiej, jednak nie jest wcale korzystniej. Unikalność tekstów to jedna z największych zalet, jakimi mogą charakteryzować się treści w Twoim sklepie internetowym. Opisy produktów powinieneś stworzyć samodzielnie – będą oryginalne, wartościowe i napisane językiem Twoich klientów. Unikniesz wówczas zjawiska „Duplicate Content”, za które algorytm Panda surowo karze strony niskiej jakości, z tekstami, które nie niosą realnej wartości dla użytkownika.
Jak skutecznie pozycjonować sklep internetowy - cenne wskazówki dla początkujących
Czy wchodząc na strony innych sklepów online, dostrzegłeś, że coraz więcej z nich posiada firmowego bloga lub zakładkę z poradnikami? To trend, który bardzo prężnie rozwija się w branży e-commerce. Prowadząc bloga, zamieszczając na nim regularnie teksty poradnikowe, artykuły i newsy, budujesz swój wizerunek osoby z pasją do tego, czym się zajmuje. To zwiększa zaufanie i kreuje Ciebie na lidera w Twojej dziedzinie. Ponadto, blog firmowy stanowi doskonały sposób na zwiększenie ruchu na stronie. Teksty uzupełnione o słowa kluczowe pozytywnie wpływają na Twoją widoczność w sieci. Co więcej, to doskonałe miejsce na rozbudowanie struktury swojej strony i wdrożenie linkowania wewnętrznego.
Jak pozycjonować sklep internetowy, aby sukcesywnie zwiększał ruch na stronie Twojego e-sklepu? Musisz pamiętać o wyżej opisanych czynnikach oraz działaniach, ale także o aktualizowaniu treści na stronie. Google chce widzieć Twoją stronę jako aktywną, wciąż świeżą. Powinna być na bieżąco administrowana i monitorowana. Korzystaj ze statystyk dostępnych w jak Google Search Console i Google Analytics. Pamiętaj, pozycjonowanie to proces, który nigdy się nie kończy.