Giganci będą coraz agresywniejsi, Big Data coraz ważniejsza, kanałów dotarcia do odbiorców jeszcze więcej, a granica pomiędzy sprzedażą online i offline jeszcze mniej wyraźna. Oto najważniejsze trendy Digital Marketingu w 2018 r.
Marketing mobilny, Big Data i email marketing to największe trendy w 2017 roku. To już przeszłość, co nie oznacza, że są one już nieaktualne. Czas jednak płynie nieubłagalnie i mamy już rok 2018, a wraz z nim wkroczyliśmy w nową erę marketingu cyfrowego. Eksperci wskazują na nowe trendy, które zdominują rynek w najbliższych kilku miesiącach. To one mogą pomóc trafić do potencjalnych odbiorców i wyróżnić się na tle konkurencji, która przecież nie śpi. Będziemy spędzać coraz więcej czasu w sieci a cyfrowy marketing stanie się jeszcze ważniejszym kanałem dotarcia do klientów.
Co to jest Digital Marketing?
Pojęcie to pojawiło się po raz pierwszy w latach 90. Jednak nie był to początek marketingu cyfrowego. Za jego prekursora uważa się grupę SoftAd, która w latach 80. opracowała kampanię reklamową dla samochodowych firm. Projekt ów opierał się na przesyłaniu do klientów dyskietek z materiałami, które promowały wybrane modele samochodów, a dodatkowo oferowano im darmową jazdę testową.
Marketing cyfrowy to jednak nie tylko Internet, a również inne rodzaje mediów cyfrowych, do których zaliczyć powinniśmy mobilne urządzenia, telewizję i radio. Jest więc to ogół treści o charakterze promocyjnym, które docierają do nas z wykorzystaniem mediów cyfrowych. Są one coraz bardziej popularne za sprawą szybkości przekazu informacji. Oczywiście ich głównym nośnikiem jest dzisiaj Internet, dlatego firmy coraz mocniej się na nim koncentrują. E-marketing daje znacznie więcej możliwości niż tradycyjna reklama, jest mierzalny, pozawala dotrzeć do konkretnej grupy odbiorców, płacić wyłącznie za efekt i wykorzystuje coraz bardziej zaawansowane narzędzi.
Digital Marketing ma na celu nie tylko dotarcie do klienta, ale też budowanie z nim długotrwałych relacji. Wykorzystuje wiele różnych kanałów reklamy, wśród których najważniejszymi są SEO, Content Marketing, Digital Display Advertising i Social Media.
Najnowsze trendy w Digital Marketingu
Pojawiające się nowe możliwości sprawiają, że firmy z coraz większą odwagą wykorzystują do tworzenia reklam dużą ilość źródeł i danych. Według Salesforce, amerykańskiego twórcy CRM w całości funkcjonującego w chmurze w 2017 r. reklamodawcy korzystali średnio z ponad pięciu źródeł danych, szacuje się bowiem, że w tym roku liczba ta wzrośnie do sześciu źródeł danych. Firma przeprowadziła badania wśród pracowników i szefów działów marketingu z kilku krajów świata, w tym m.in. ze Stanów Zjednoczonych, Francji, Holandii, Niemiec, Wielkiej Brytanii, Australii i Nowej Zelandii. Jako podsumowanie stworzyła raport Digital Advertising 2020. Insights into a new era of advertising and media buying”> .
Z raportu wynika, że w ciągu ostatniego roku aż 65% firm zwiększyło wydatki na reklamy video, a najpopularniejszym narzędziem przeznaczonym do pomiaru wyników jest Data Management Platforms. Nie tracą na popularności wskaźniki reklamowe, ale poszukuje się coraz nowszych i skuteczniejszych rozwiązań, dlatego też coraz chętniej firmy korzystają z LCV – Lifetime Customer Value, czyli wskaźnika określającego zyskowność poszczególnych klientów. Ważna jest też integracja działań marketingowych i reklamowych. 59% firm, które uczestniczyły w badaniu, deklaruje, że dąży (lub też już to uczyniła) do uwspólnienia budżetu na reklamę cyfrową oraz inne działania marketingowe. Salesforce zapowiada, że w 2018 roku aż 66% wydatków na reklamę cyfrową trafi na konto Google Search oraz mediów społecznościowych tj. YouTube, Facebook i Instagram.
Jakie działania marketingowe okażą się najskuteczniejsze w tym roku?
Przełom roku 2017 i 2018 był dla wielu firm zajmujących się badaniami z zakresu marketingu internetowego bardzo intensywny. Powstałe raporty z różnych źródeł są jednak dowodem na to, że zmiany w stosunku do roku ubiegłego nie będą duże, a jedynie wzmocnią się i rozwiną te strategie i narzędzia marketingowe, które są nam już dobrze znane. Firma Ascend stworzyła raport "2018-Digital-Marketing-Plan", z którego wynika, że w 2018 roku największym trendem w cyfrowym marketingu będzie Social Media Marketing. Po palcach depcze mu Content marketing, czyli marketing treści, co tylko jest dowodem na to, iż odbiorcy coraz bardziej cenią sobie wartościowe informacje. Na najniższym stopniu podium uplasował się Marketing Technology, w którym wielu ekspertów dostrzega ogromny potencjał.
Źródło: http://ascend2.com/wp-content/uploads/2017/11/Ascend2-2018-Digital-Marketing-Plan-Report-171201.pdf
Specjaliści z polskiego rynku digital marketing również potwierdzają duże znaczenie tych trendów i przewidują, że coraz większe budżety będą przesuwane na reklamę na Facebooku. Jeszcze do niedawna wiele firm nie wierzyło w realny potencjał sprzedażowy tego kanału. Dziś już tak nie jest. Skończą się też, niestety, dobre czasy, w których za małe kwoty dało się osiągnąć w miarę rozsądne wyniki. Stawki pójdą w górę, a wraz z nią bariera wejścia. Nowe opcje, które regularnie rozwija Zuckerberg i jego ekipa, pozwolą na jeszcze bardziej precyzyjne targetowanie.
Oczywiście Google podążał będzie w tym samym kierunku i również może nas czymś zaskoczyć. Ci dwaj internetowi giganci zjadają coraz większy kawałek tortu i coraz agresywniej wykorzystując swoje pozycje. Dla marek najlepszą strategią na 2018 rok będzie jeszcze mocniejsza inwestycja w content marketing i skuteczna dystrybucja treści. Dodatkowym elementem sukcesu będzie elastyczność i szybka adaptacja do zmian w zasadach Google i Facebooka. Pozwoli to wycisnąć maksymalną wartość z kurczącego się ruchu organicznego i efektywnie realizować kampanie płatne.
Najskuteczniejsze narzędzia promocji
Strategia marketingowa powinna opierać się zarówno na tym, co jest obecnie uważane za najskuteczniejsze i uwzględniać największe trendy digital marketingu, ale również specyfikę firmy i branży. W 2017 roku prym wiodła Big Data i wciąż z nami pozostanie, ponieważ to dzięki tej cennej bazie danych możemy ramię w ramie przejść z klientem przez cały proces zakupowy, pomagając mu, kierując w jego stronę spersonalizowane komunikaty, które zwiększają szansę na podjęcie decyzji o zakupie. Wśród narzędzi marketingowych, które są coraz częściej stosowane są live chaty, czyli komunikatory pozwalające na obsługę w e-sklepie w czasie rzeczywistym.
Można wobec tego dostrzec, że wszystko zmierza w kierunku usprawnienia obsługi klienta, coraz wyraźniejszego zatarcia się granicy pomiędzy sprzedażą online i offline. Digital marketing jest dzisiaj najpotężniejszym narzędziem budującym relacje z klientami, promującym markę oraz reklamującym produkt.