Z Web Designem jest jak z modą, trendy zmieniają się co roku, a żeby za nimi nadążyć, trzeba śledzić je na bieżąco. Sprawdź co będzie na topie w 2018 roku!
Śledzenie aktualnych trendów w web designie jest wpisane w codzienność projektantów stron internetowych. Dynamiczne zmiany w projektowaniu webowym tylko potwierdzają, jak szybko ewoluują zaawansowane technologie i jak duży wpływ mają na codzienność firm obecnych w sieci. Strona, która dwa lata temu wyróżniała się oryginalną szatą graficzną, dzisiaj jest tylko przeciętna, podobna do tysiąca innych, bez pierwiastka indywidualizmu. Wiedza dotycząca trendów w projektowaniu stron wymaga nieustannego uaktualniania, nikt nie chce być jednym z wielu, tylko jedyny w swoim rodzaju.
Najnowsze trendy w projektowaniu stron internetowych – co nowego?
W globalnej sieci w 2016 roku funkcjonowało 329,3 miliona zarejestrowanych stron internetowych, a w kolejnych miesiącach tendencja była wyraźnie wzrostowa – tak wynika ze statystyk stworzonych przez Versign, amerykańskie przedsiębiorstwo zarządzające infrastrukturą .net oraz .com. W tak rozbudowanej wirtualnej galaktyce jest bardzo ciasno, a żeby się wyróżnić, trzeba czymś zaskoczyć, uderzyć mocniej niż inni. Jak to będziemy robić w 2018 roku?
Pojawiły się nowe trendy w projektowaniu stron www, które dla jednych są zaskoczeniem, a innych tylko utwierdzają w ich przekonaniach. Niektóre można przewidzieć z wyprzedzeniem, obserwując, w którym kierunku zmierza web design, designerzy i projektanci wysyłają bowiem wyraźne sygnały. W 2018 roku pozostajemy w świecie minimalizmu, potęgując jeszcze prostotę struktury strony. Pielęgnujemy zasadę „mniej znaczy więcej”, ale obieramy inną trasę.
Blank space
Tym razem stawiamy na pustkę, czyli blank space. Doskonałym przykładem jest jedna ze stron wyróżniona przez portal Awwwards – zespół specjalistów www, designerów i agencji, które oceniają talenty kreatywnych projektantów stron internetowych. To strona www.clapat.com/, w której uwagę odbiorcy kieruje się na najważniejsze informacje dzięki przejrzystemu layoutowi.
Typografia i kinografika
Wielu projektantów coraz częściej wykorzystuje w niekonwencjonalny sposób to, co dotychczas było oczywiste i stanowiło ważny element strony internetowej, czyli litery. Czynią z nich nieocenione narzędzie sztuki, tworząc oryginalne formy i kompozycje, co możemy zaobserwować na stronie Uncanny Valley Studio, która kreuje inny najnowszy trend, czyli animacje, które sprawiają, że strona jest aktywna, żyje, angażuje odbiorcę, nie tylko do niego mówi, lecz także z nim rozmawia. Doskonałym tego przykładem jest inna wyróżniona przez Awwwards pozycja Spring Summer Gucci.
Nowe „stare” trendy w projektowaniu stron
Są takie trendy, które są na tyle doskonałe i aktualne, że nie wypada ich zmieniać, byłoby to wbrew designerskim manierom. Jednym z nich, który jest nam bardzo dobrze znany, jest responsywność, już nie mobilność!
Responsywność
Strona internetowa, która nie dostosowuje się do rozdzielczości urządzenia, z którego korzysta użytkownik, jest bezużyteczna, ponieważ, jak wynika z aktualnych badań Gemius, ponad 60% Polaków korzysta z urządzeń mobilnych i na nich przegląda strony internetowe. Z 26,4 mln internautów w naszym kraju aż 20 mln korzysta ze smartfonów. Można więc uznać, że responsywnosć nie jest już trendem, a standardem, który jednak wciąż się rozwija.
Modułowe układy
Nowe trendy w projektowaniu stron www, w których dostrzec można już znaną nam świeżość, obejmują również modułowe układy. W 2017 roku były one jednymi z topowych elementów stron internetowych, które szturmem zalały Internet. W tym przypadku nie oznacza to, że strona opierająca się na modułowym układzie nie może się wyróżnić, wszystko zależy od tego, w jakim stopniu ta modułowość została wykorzystana. Na stronie z portfolio agencji Wezom Pavian Motor moduły zastosowano tylko częściowo, umieszczając je na tle z motywem nawiązującym do profilu firmy. Geometryczne kształty nadają stronie przejrzystości i wpisują się we wciąż aktualny trend minimalizmu. W 2018 roku obserwować będziemy chaotycznie rozmieszczone bloki i mozaikowe układy.
Jak tworzymy nowoczesne strony www?
Przede wszystkim w zindywidualizowany sposób. Sięgając do najgłębszych pokładów najnowszych trendów, nie można zapominać o tym, co jest istotą strony internetowej. Musi być ona przyjazna dla użytkownika i łatwa w nawigacji, forma nie może dominować nad treścią, a ułatwiać użytkownikom zarówno zapamiętanie firmy, jak i poruszanie się po jej stronie.
Mocno nasycone kolory
Mocnym uderzeniem w 2018 roku będą równie mocne i wyraziste kolory. Nietypowe kombinacje kolorystyczne pojawiły się już w ubiegłym roku, jednak nie tak odważnie, jak obecnie. Bezpieczne i stonowane barwy odchodzą do lamusa, chociaż są branże, w których trudno jest z nich zrezygnować. Stało się tak za sprawą coraz lepszych ekranów pozwalających na wyświetlanie przesyconych barw. Przyciągają uwagę, jednak trzeba pamiętać, że nie na każdym zrobią one dobre wrażenie. Doceniony przez Awwwards projekt New Music Dublin doskonale pasuje do specyfiki branży i fantastycznie współgra z przekazem. Podobnie jest w przypadku strony Frost wykonanej przez Wezom, na której granat i błękit świetnie potęgują uczucie chłodu, jaki zapewnić ma wentylacja. Sukcesem takich projektów jest umiejętne dopasowanie kolorystyki do branży i profilu firmy.
Pełnoekranowe tło
W nowy rok wkraczamy z nowym sposobem na wykorzystanie ilustracji tworzonych na potrzeby stron internetowych. Wykorzystujemy je jako pełnoekranowe tło, które jest pewnego rodzaju wizualizacją historii, usług i wizji firmy. Dla wielu nie jest to nowość, jednak dostęp do zaawansowanych technologii pozwala uczynić z tego prawdziwą designerską sztukę, czego przykładem jest strona Spassky. Wykorzystano na niej kilka innych trendów obowiązujących w roku 2018. Potrafisz je dostrzec?
Czy polscy internauci są otwarci na tak duże zmiany? Czy nowe rozwiązania, jakie kreują zagraniczni projektanci stron internetowych, nie są dla nich zbyt abstrakcyjne? Polskie agencje interaktywne stopniowo przyzwyczajają ich do tego, że czas zmienić swoje spojrzenie na wirtualną rzeczywistość. Z ich strony dostrzec można akceptację nieustannych rewolucji, czego przykładem jest wzrost konwersji na stronach podążających za najnowszymi trendami.