Dla laika tytuł strony to po prostu nazwa wyświetlana na górnej belce przeglądarki – kosmetyczny dodatek pozwalający wygodnie poruszać się w gąszczu zakładek. Niemniej jednak to właśnie tytuł stanowi niezwykle ważne narzędzie w trakcie optymalizacji strony. Jak zatem wyglądają ogólne zasady skutecznego korzystania z tytułu strony w pozycjonowaniu?
W języku HTML tytuł wstawiany jest pomiędzy komendy…, które umieszczane są w sekcji head konkretnego serwisu. Pełni on dwojaką rolę – po pierwsze stanowi oczywiście wizytówkę strony, a po drugie jest elementem branym pod uwagę przez algorytmy wyszukiwarek. Odpowiednio sformułowany tytuł w znaczący sposób wpływa na pozycję strony w rankingach wyszukiwania i widoczność serwisu dla użytkowników poszukujących konkretnych informacji, usług lub towarów. Jeżeli w tytule zawarte zostaną frazy często wyszukiwane przez klientów, to możemy mieć pewność, że strona znacząco zwiększy szansę na odnalezienie jej w gąszczu wyników i tym samym na odwiedziny.
Jak wybrać optymalny tytuł strony?
Optymalizacja strony www to dość trudne zadanie – tekst umieszczony w meta-tagumusi być przyjazny zarówno dla algorytmów wyszukiwarek, jak i użytkowników strony. Dla człowieka istotne jest to, aby tytuł jasno wyjaśniał, jaką treść zawiera konkretna strona, podczas gdy internetowy robot wyszukiwarki chłodno ocenia jego przydatność pod względem użyteczności w trakcie wyszukiwania danych. Optymalny tytuł strony buduje idealny kompromis pomiędzy tymi dwoma potrzebami. Warto pamiętać, że tytuł nie dotyczy jedynie głównej strony serwisu – również każda podstrona posiada własny tag i warto z tego skorzystać.
Dla wyszukiwarek najcenniejsza jest unikalność – dlatego też każdy posiadacz witryny www, pragnąc maksymalnie wykorzystać potencjał pozycjonowania, zmuszony jest do nadawania osobnych, różniących się od siebie tytułów podstron. To żmudna praca, ale przynosi konkretne profity – unikalne treści pozwolą uzyskać wyższy ranking w wynikach wyszukiwania, a dodatkowo mamy możliwość zastosowania większej ilości fraz kluczowych, do których odsyłać będzie wyszukiwarka.
Pozycjonowanie z użyciem meta-tagu– użytkownik kontra algorytm
Wielu posiadaczy stron www, słyszy o frazach kluczowych i uważa je za świętego Grala pozycjonowania. Istotnie jest to z pewnością najważniejszy element całej sztuki optymalizacji stron, ale słowa kluczowe stanowią jedynie narzędzie, które – jak to w życiu – może być wykorzystane skutecznie lub w niewprawnych rękach doprowadzić do niepożądanych skutków. Google indeksuje nawet do 400 znaków wpisanych jako tytuł strony – niemniej jednak większość specjalistów zaleca ograniczyć się do około 60-80 znaków. Sztuczne dodawanie słów kluczowych i ich zagęszczanie nie tylko spowoduje, że tytuł będzie nieczytelny i irytujący dla użytkownika, ale może także spowodować, że wyszukiwarka ukarze stronę obniżając jej ranking wyszukiwana. Ma to na celu uniknięcie sytuacji, w których użytkownicy serwisów dodają całe kolumny fraz kluczowych, licząc na uzyskanie najwyższych pozycji w wyszukiwarkach. To także jeden z powodów, dla których warto unikać w tytule przecinków – sugerują one, że wpisane słowa to po prostu gęsto upakowane frazy. Oczywiście można dodać do znacznikajakieś dodatkowe słowo kluczowe o dużej wartości, niemniej jednak wypada zadbać o to, aby początek tytułu był przygotowany głównie z myślą o użytkownikach. Badania wykazują bowiem, że pozycja strony w wyszukiwarce jest oczywiście niezwykle istotna, ale sama czytelność i atrakcyjna forma opisu może zaważyć na tym, czy użytkownik zdecyduje się kliknąć w konkretny link. Algorytm wyszukiwarki porządkuje wyniki wedle pewnego klucza, ale ostateczna decyzja zawsze i tak należy do osoby poszukującej konkretnych stron – niezbyt przyjazny dla niego tytuł może spowodować, że zdecyduje się wybrać witrynę z niższej pozycji, ale z lepiej sformułowanym opisem.
Czy warto zdecydować się na usługi pozycjonowania?
Wymienione informacje to jedynie kropla w morzu reguł, które dotyczą optymalnego wykorzystania jedynie tytułu strony. Statystyczny przedsiębiorca nie ma zwykle czasu na to, aby zgłębiać wszelkie niuanse dotyczące trudnej sztuki pozycjonowania – warto w takim wypadku skorzystać z pomocy specjalistów. Audyt SEO to usługa mająca na celu wskazanie ewentualnych błędów popełnionych w tworzeniu strony, opisów i tytułów. Analiza doświadczonych specjalistów to bardzo cenna rzecz – gotowy raport czarno na białym pokazuje konieczne zmiany i propozycje rozwiązania problemów. Większość posiadaczy stron może być przekonana o tym, że witryna jest niezwykle atrakcyjna dla wyszukiwarek, ale audyt czasami pozwala odkryć drobny błąd lub pominięty szczegół, który może sprawiać, że cały serwis jest dla użytkowników wyszukiwarek niewidzialny. Aby mieć pewność, że strona przez cały okres użytkowania jest dopasowana do aktualnych potrzeb użytkowników oraz algorytmów warto oddać ją w ręce fachowców i zamówić pełną usługę pozycjonowania. Większość stron firmowych i sklepów to twory dynamiczne i zmieniające się z upływem czasu. Doświadczony pozycjoner jest w stanie na bieżąco tworzyć zawarte na niej treści, w taki sposób, aby spełniać oczekiwania zarówno żywych odbiorców, jak i chłodno przeliczających wartości robotów wyszukiwarek.