Konsumenci coraz mniej ufają reklamom – zarówno zamieszczanym w telewizji, jak i w Internecie. Możemy zainwestować spore środki w reklamy Google Adwords oraz kampanię na Facebooku, lecz z powodu powszechnego korzystania z oprogramowania Adblock, tego typu forma promocji nie zawsze pozwoli osiągnąć zakładany ROIR.
Działania SEO również nie stanowią gwarancji uzyskania sukcesu marketingowego. Może się bowiem okazać, że pomimo sporego ruchu na stronie, potencjalni Klienci nie będą skłonni dokonywać transakcji. Decyzje zakupowe – jak pokazują liczne badania – są w największym stopniu uzależnione od polecenia produktu przez zaufaną osobę, zwłaszcza członków rodziny, znajomych oraz ekspertów. W związku z tym influencer marketing to usługa, której warto się bliżej przyjrzeć.
Kim jest influencer?
Influencer to osoba będąca liderem opinii w wybranej kategorii produktów lub usług. Zwykle rolę taką pełnią internetowi blogerzy, vlogerzy, a także celebryci posiadający konta w mediach społecznościowych. Gromadzą oni wokół siebie szerokie grono zapalonych fanów, którzy są gotowi podjąć każdą decyzję zakupową pod wpływem rekomendacji swojego idola. Influencer jest postrzegany jako ekspert, z którego zdaniem wypada się liczyć.
Influencer marketing to zatem działanie pozwalające znacząco zwiększyć zasięg wpływu Twojej marki czy sklepu online. Zadaniem lidera opinii będzie subtelne nakłonienie swoich czytelników do skorzystania z Twojej oferty. Podejmie on działania w celu zwiększenia świadomości marki oraz jej wizerunku w oczach konsumentów. Metoda ta stanowi więc doskonałe rozwiązanie w celu pozycjonowania produktów na tle konkurencji.
Dlaczego warto postawić na influencer marketing?
Przede wszystkim dlatego, że jest to najlepszy sposób na zwiększenie w krótkim czasie rozpoznawalności marki oraz wzmocnienie jej kapitału. Z usługi influencerów warto korzystać jednocześnie z innymi technikami marketingu internetowego, takimi jak reklamy na Facebooku, reklamy kontekstowe, content marketing, czy działania SEO. Wysokie pozycje w Google skierują potencjalnych Klientów na stronę Twojej firmy, a polecenie ze strony influencera sprawi, że szansa na wysoką konwersję znacząco wzrośnie.
Tego typu forma marketingu wcale nie musi być taka droga jak mogłoby się wydawać – o ile nie zamierzasz skorzystać z usługi najbardziej rozpoznawalnych celebrytów. Możesz równie dobrze skierować się do właścicieli poczytnych blogów, którzy jednak są popularni jedynie w wąskim gronie osób wpisujących się w segment Twoich potencjalnych Klientów. Nawet stosunkowo niewielkie pieniądze będą dla nich sporą motywacją ku temu, aby podjąć z Tobą współpracę. Jeżeli natomiast jesteś właścicielem rozpoznawalnej marki, wówczas czynnikiem motywującym może okazać się sam prestiż związany z możliwością jej promowania.
Jak to wygląda w praktyce?
W celu zatrudnienia influencera możesz skorzystać z internetowych platform gromadzących takie osoby lub znaleźć je na własną rękę. Pierwsze rozwiązanie jest wprawdzie wygodniejsze, jednak zwykle droższe i mniej skuteczne. Kiedy wybierzesz już lidera opinii, jego zadaniem będzie wspomnienie o Twojej marce w jednym z poniższych miejsc:
- w treści bloga,
- w komentarzach,
- na forum internetowym,
- w mediach społecznościowych.
Najbardziej efektywne są wpisy influencerów odnoszące się do ich własnych doświadczeń w ramach korzystania z oferowanych przez Ciebie produktów. Warto więc dopilnować, aby ekspert zamieścił właśnie tego typu informację. Jeżeli jest to przykładowo marka obuwia – influencer może napisać chociażby o tym, że zakupione buty zaskoczyły go dużą trwałością, atrakcyjną ceną czy wyższą wygodą w porównaniu do obuwia konkurencyjnych marek. Gotowość klienta do zakupu znacznie wzrośnie, kiedy trafi on na relację odnoszącą się do świata przeżyć i emocji lidera opinii.