Nowoczesne strony internetowe do złudzenia przypominają żywe organizmy. Są inteligentne i w pełni zautomatyzowane. Same przyciągają użytkowników, wysyłają maile, sprzedają i rozwijają biznes swoich właścicieli. Na co warto postawić, aby stworzyć narzędzie, które będzie jak magnes na klientów?
Był rok 1992, a dokładnie 6 sierpnia, kiedy to powstała pierwsza strona internetowa. Należała do CERN-u, czyli Europejskiej Organizacji Badań Jądrowych. Różniła się od tych, które obecnie „spotykamy” w sieci. Jej autor - Tim Berners-Lee - jako serwera użył swojego prywatnego komputera. Na stronie, która w niczym nie przypominała, dzisiejszych serwisów umieścił m.in. pierwszy internetowy FAQ, oraz instrukcje jak stworzyć własny serwer. Tak się zaczęła prawdziwa internetowa rewolucja.
W tamtych czasach nie istniała jeszcze żadna internetowa infrastruktura. Ludzie komunikowali się głównie za pomocą poczty e-mail, pliki przesyłali sobie bezpośrednio, a hosting trzeba było stworzyć samemu. CERN udostępniał jedynie kod źródłowy swojej witryny. O całą resztę pierwsi internauci zadbać musieli na własną rękę. Dziś Internet to głównie strony WWW. Obecnie jest ich 970 mln, a te najlepsze do złudzenia przypominają żywe organizmy. Są inteligentne i w pełni zautomatyzowane. Same przyciągają użytkowników, wysyłają maile, sprzedają i rozwijają biznes swoich właścicieli.
Na rynku mamy coraz więcej rozwiązań, które pozwalają zmienić stronę internetową w interaktywne i wpełni zautomatyzowane perpetum mobile. Dziś bez problemu możemy identyfikować naszych gości, utrzymywać z nimi nawet kontakt gdy opuszczą naszą stronę, sprawić, żeby wracali. Do dyspozycji mamy chat boty i rozwiązania z zakresu marketing automation, możliwość integracji z portalami społecznościowymi i zewnętrznymi serwisami, remarketing i coraz lepiej stargetowane reklamy, automatyczne lejki sprzedażowe, rozbudowaną analitykę oraz narzędzia monitorujące ruch i konwersję. Wszystko to powoduje, że strony internetowe przeżywają od jakiegoś czasu swoistą rewolucję technologiczną. Na co więc warto postawić, projektując stronę i jak zmienić ją w takie inteligentne narzędzie?
Czym się wyróżnia nowoczesna strona internetowa?
Cofnijmy się do początku 2017 roku, który w opinii wielu specjalistów od marketingu internetowego miał być rokiem stojącym pod znakiem personalizacji i analitycznych narzędzi internetowych. Pokazuje to także przeprowadzona przez dział badań i rozwoju PayU analiza, wskazująca na kluczowe dla e-commerce zjawiska, które miały odegrać tę najważniejszą w 2017 roku rolę.
Źródło: https://www.payu.pl/
Numerem 1 w ubiegłym roku miała być - i można uznać, że prognozy się sprawdziły - personalizacja oferty, czyli stworzenie oferty indywidualnej dla każdego klienta, który dzięki temu poczuje się wyjątkowo. Nieocenionym narzędziem w rękach współczesnego sprzedawcy jest zatem system CRM pozwalający na zbieranie danych o użytkownikach strony, a następnie uwzględniając jej, tworzenie spersonalizowanej oferty. Coraz większe możliwości pozwalają śledzić każdy ich krok, podążając za nimi, wskazywać produkty, które najlepiej odpowiadają ich zainteresowaniom, a także rozwiązując ich problemy np. podczas dokonywania wyboru czy też już samego procesu zakupowego.
Wśród trendów 2017 znalazł się również mobilny kanał komunikacji. Obecnie mobilna strona www to must have, ponieważ to smartfony i tablety generują ponad połowę całego ruchu w Internecie oraz to one coraz częściej wykorzystywane są do dokonywania zakupów oraz płatności online. Nowoczesna strona internetowa musi także być zintegrowana z mediami społecznościowymi. Według analizy PayU social media wciąż mają bardzo mocną i stabilną pozycję w marketingu internetowym. To dzięki nim potencjalni klienci docierają na stronę sklepu czy bloga firmowego. Coraz częściej można również spotkać się z możliwością zakupu produktu za pośrednictwem Facebook’a. To wymaga odpowiedniego zarządzania magazynem, aby uniknąć problemu z niedostępnością produktu. Klient jednak docenia taką opcję. Wśród trendów 2017 roku znalazł się więc omnichannel, czyli wielokanałowość, ukierunkowanego na zapewnienie spójnego doświadczenia zakupowego konsumentowi niezależnie od tego, w którym kanale wchodzi w interakcję ze sprzedawcą, czy jest to sklep stacjonarny, internetowy czy media społecznościowe.
Na uwagę zasługuje także sztuczna inteligencja, która przede wszystkim odwołuje się do zamawiania produktów głosowo. Nowoczesna strona www powinna umożliwiać swoim użytkownikom dokonanie zakupu możliwie jak najszybciej i najłatwiej. Maszyny szybko się uczą, co wykorzystano w systemie Alexa, jaki został wdrożony w serwisie Amazon India. E-klienci otrzymali ciekawą opcję składania zamówienia – głosowo.
Co powinna zawierać nowoczesna strona internetowa?
Mamy rok 2018 i trendy te wciąż są aktualne. Strony internetowe muszą być dostosowane do urządzeń mobilnych, a sprzedawcy swoją walkę o klienta mogą wygrać tylko spersonalizowaną ofertą i dostępnością wielu kanałów komunikacji. Techniki projektowania stron www oraz trendy zmieniają się na tyle szybko, że można z przekonaniem przyznać, że te najnowocześniejsze odpowiadają oczekiwaniom najbardziej wymagających użytkowników. Są nie tylko zaawansowane pod względem technologicznym, ale również przyjazne dla internauty, atrakcyjne i tym samym zachęcające do powrotu.
Jak wygląda strona, która nie pozwala o sobie zapomnieć?
- Nowoczesne przedstawienie treści – animacje, multimedialność i dynamiczny obraz
- Intuicyjna nawigacja, strona współpracuje z użytkownikiem
- Geolokalizacja klienta
- Aktualne treści
- Content marketing, czyli użyteczne treści, mające wartość dla potencjalnego klienta
- Analiza informacji – cookies, Google Analytics, marketing automation.
Negatywna opinia o firmie – czego nie lubią internauci
Strona internetowa musi przede wszystkim być dostosowana do grupy docelowej i aktualnych trendów. Należy słuchać tego, co mówią Twoi potencjalni klienci oraz odpowiednio interpretować sygnały przez nie wysyłane. Jeżeli opuszczają stronę już po kilku sekundach lub porzucają koszyk, to oznacza, że coś musiało u nich wywołać zmianę decyzji, dla Ciebie oczywiście zmianę niekorzystną.
eMarketing.pl przeprowadził ankietę wśród internautów dotyczącą wpływu strony internetowej na opinie o firmie. Wyniki są następujące:
Źródło: https://www.emarketing.pl/
Z raportu wynika, iż najbardziej niekorzystnie na wizerunek przedsiębiorcy wpływa brak aktualnych danych kontaktowych, brak adresu i informacji o godzinach otwarcia. Można zatem wnioskować, że współczesny klient ceni sobie kontakt ze sprzedawcą nawet pomimo braku możliwości bezpośredniej rozmowy. To na to w sposób szczególny należy zwrócić uwagę, zaproponować swoim użytkownikom kilka kanałów oraz form komunikacji. Nie ograniczaj się jedynie do umieszczenia na stronie numeru telefonu i adresu e-mail, ale otwórz się na nowości, takie jak formularz kontaktowy czy też live chat. Rozmowa w czasie rzeczywistym umożliwia szybką reakcję na działania i zapytania użytkownika strony. Możesz rozwiązać jego problem natychmiast, a zatem zatrzymać go dłużej na stronie, wskazać ofertę dostosowaną do jego oczekiwań, obsłużyć go tak, że poczuje się lepiej i bardziej komfortowo niż w sklepie stacjonarnym.
Jak powinna wyglądać nowoczesna strona internetowa według internautów?
Ankietowani podczas badania przeprowadzonego przez eMarketing.pl zostali ponadto zapytani o elementy strony www, które pozytywnie wpływają na opinię firmy. Oto wyniki:
Źródło: https://www.emarketing.pl/
Ponad 68% ankietowanych przyznało, że najważniejsze na stronie internetowej dla wizerunku przedsiębiorcy są aktualne treści na stronie. To powinno być bodźcem dla firm do zmian zarządzania swoją stroną. Brak systematyczności w publikowaniu postów na blogu, aktualności na stronie, aktualizowaniu oferty powoduje, że dla internauty strona internetowa przestaje być atrakcyjna, szczególnie kiedy odwiedza ją wielokrotnie. Nie znajduje na niej nic nowego, nie ma zatem motywacji do powrotu na nią.
Zarówno przy pytaniu dotyczącego elementów negatywnie wpływających na opinię przedsiębiorcy, jak również mających duże znaczenie dla budowania pozytywnego jego wizerunku, pojawia się często odpowiedź nawiązująca do poprawnego wyświetlania strony na urządzeniach mobilnych. Ankietowani uznali, że strona powinna być przyjazna użytkownikom korzystających ze smartfonów i tabletów. Z raportu <a href=” https://wearesocial.com/uk/special-reports/digital-in-2017-global-overview”title=”Digital in 2017 Global Overview”> wynika, że urządzenia mobilne są w rękach aż 5 miliardów ludzi na całym świecie, a smartfon posiada aż 75% populacji. To bardzo ważny powód, dla którego nowoczesne strony internetowe powinno się dostosować do urządzeń mobilnych, powinny one być dzisiaj mobile friendly.
Projektowanie i tworzenie strony internetowej stanowi długotrwały proces. Internet jako najpotężniejsze źródło marketingu stawia przed nami duże wymagania, natomiast internauci oczekują coraz więcej. Aby dotrzymać im kroku, nie można pozostawać w tyle, trzeba być na bieżąco z tym, co nowe i skuteczniejsze, zmieniać swoją stronę tak, jak zmienia się wirtualny klient.