
W dzisiejszym świecie praktycznie niemożliwe jest funkcjonowanie bez internetu: trudno wyobrazić sobie komunikację bez maili, dostęp do informacji bez portali internetowych, zakupy bez transakcji online czy firmy, które nie posiadają swoich stron internetowych. Przestrzeń wirtualna tak mocno i szybko się rozwija, że zagarnia coraz to nowe sfery naszego życia. Nieustanny postęp w tej branży i wszechobecna cyfryzacja sprawiają, że aby być na bieżąco z otaczającym nas światem musimy nieustannie się rozwijać i poszerzać swoje horyzonty w kwestiach wiążących się z internetem. Dlatego dziś samo posiadanie strony internetowej, która stanowi absolutne minimum, jeżeli chcemy w ogóle istnieć w przestrzeni wirtualnej, to już nieco za mało. Trzeba jeszcze stale dbać o to, by była ona jak najlepiej wypozycjonowana. Jeśli jednak chcemy wyczerpująco odpowiedzieć na pytanie zawarte w tytule, najpierw trzeba postawić inne: co to takiego pozycjonowanie stron internetowych? Na czym polega? W jakim celu się je stosuje? Komu jest potrzebne?
Pozycjonowanie stron internetowych - na czym polega?
Pozycjonowanie www to, najogólniej rzecz ujmując, szereg działań zmierzających do tego, aby dana strona internetowa była jak najlepiej widoczna w wynikach wyszukiwania, czyli, aby po wpisaniu w pasek wyszukiwania fraz ważnych dla naszej strony, jej adres pojawiał się na jak najwyższej lokacie. Z reguły wyszukiwarki dysponują całą listą wytycznych, które muszą spełniać takie działania, więc specjaliści mają ułatwione zadanie. Czasem jednak, zwłaszcza jeśli chodzi o branże, w których konkurencja jest bardzo silna, pozycjonowanie stron www odbywa się w nie do końca uczciwy sposób, co wiąże się ze sporym ryzykiem zablokowania strony. Efekt pozycjonowania strony internetowej powinien być taki, że do naszej strony trafia więcej osób zainteresowanych konkretną ofertą lub szukających danych informacji aniżeli na strony internetowe naszej konkurencji. Jeżeli uda się osiągnąć taki rezultat, możemy oczekiwać zysków związanych z większym ruchem na stronie, wyższą sprzedażą czy też rosnącym zainteresowaniem oferowanymi przez nas produktami lub naszą stroną internetową.
Jak pozycjonować stronę krok po kroku?
Pozycjonowanie strony warto powierzyć profesjonalistom - doświadczenie i bogata wiedza o wiele ułatwiają poruszanie się wśród tej wirtualnej materii. Istotne jest tutaj także posiadanie przez wybraną przez nas firmę certyfikatów: potwierdzają one umiejętności, a poza tym są rękojmią, że prowadzone działania będą zgodne z tym, co rekomendują wyszukiwarki. Skuteczność pozycjonowania zależy od wielu różnych czynników, między innymi także od tego, czy pozycjonerzy zaczynają swoje działania z wolnej stopy czy też muszą naprawiać błędy, które popełniliśmy nieumiejętnie zabierając się za zagwarantowanie naszej stronie lepszej pozycji w Google. Dlatego lepiej od samego początku zdać się na fachowców lub chociaż zasięgnąć rady, by nie narobić sobie kłopotów.
Jeśli chcemy skutecznie pozycjonować stronę w Google, a przez to usprawnić dostęp do niej wszystkim internautom przez usytuowanie jej wyżej w wynikach wyszukiwania, musimy zająć się takimi zagadnieniami, jak:
- wybór najistotniejszych słów kluczowych: to frazy, które są dla naszej strony najważniejsze, za pośrednictwem których internauci wyszukują naszą stronę
- zoptymalizowanie kodu HTML naszej strony: ważne jest, by nie był on zbyt długi i skomplikowany, a zawierał jak najwięcej słów kluczowych dla naszej strony
- optymalizacja i uatrakcyjnienie treści na stronie internetowej: powinniśmy kierować się zasadą “mniej znaczy więcej” oraz przygotować atrakcyjne, interesujące teksty zawierające wybrane słowa kluczowe oraz nagłówki, które podkreślą najważniejsze frazy
- podzielenie treści zamieszczonych na stronie na logiczne podstrony
- optymalizacja witryny pod kątem technicznym: usunięcie wszystkich błędów, usprawnienie ładowania, usunięcie zbędnych elementów i nieotwierających się prawidłowo grafik
- dostosowanie strony do wyświetlania na różnych urządzeniach mobilnych
- tworzenie zaplecza linków: obecność adresu URL naszej strony w katalogach firm, na portalach branżowych, na forach internetowych czy też zaplanowanie marketingu szeptanego
Skuteczne pozycjonowanie strony www za pośrednictwem portali społecznościowych
Na to, jak wysoko w wynikach wyszukiwania pojawia się nasza strona internetowa ma wpływ mnóstwo czynników. Nie wszystkie są zależne od nas (np. to, jak duża jest konkurencja w branży, w jakiej działamy czy jakie panują aktualnie trendy na rynku), dlatego warto zrobić wszystko, by w pełni wykorzystać te, nad którymi mamy kontrolę. Aby profesjonalnie pozycjonować stronę internetową warto skorzystać z serwisów takich, jak Facebook, Twitter czy Google+. Obecnie praktycznie każdy z nas posiada co najmniej jedno konto na którymś z tych portali, więc społeczność, do jakiej mamy możliwość dotrzeć w taki sposób, jest ogromna. Im więcej linków prowadzących do naszej strony na takich portalach, im więcej osób udostępnia nasze posty, im więcej mamy fanów i obserwujących, tym lepiej dla nas. Większa ilość linków związanych z pozycjonowaną stroną www pojawia się w sieci tym wyższa może być jej lokata w wynikach wyszukiwania.
Prowadzą fanpage lub oficjalne konto firmy czy też bloga lub strony na portalu społecznościowym trzeba pamiętać o paru rzeczach. Konieczna jest unikalność: wszystkie posty i treści zamieszczane na takiej stronie muszą być niepowtarzalne - nie mogą być kopiowane z innych miejsc w sieci czy też powielane na kilku różnych portalach. Niezbędna jest obecność w nich wybranych słów kluczowych, które powinny być dodatkowo wyeksponowane w nagłówkach. Posty powinny być zamieszczane dość często - im więcej odpowiednio zoptymalizowanych treści, tym lepiej. Warto pamiętać także o tym, że w portalach społecznościowych w rubryce informacyjnej jest miejsce na adres www: należy koniecznie go wpisać. Za pośrednictwem tych serwisów można także linkować bezpośrednio do strony, zamieszczając w treści postów adres URL konkretnej podstrony.
Po co pozycjonować stronę www w Google?
Każda ze stron internetowych posiada swoją pozycję w Google, nawet, jeżeli jej właściciele nie prowadzą żadnych działań związanych z pozycjonowaniem. To miejsce to jednak nic stałego ani pewnego: w zależności od wpisanych słów kluczowych może być ono zupełnie inne. Zmienia się także wraz z upływem czasu czy też na skutek działań prowadzonych przez konkurencję. Pozycjonować stronę www w Google powinni wszyscy: to działanie, które ma na celu poprawę jej widoczności w sieci, zwrócenie na nią uwagi, zwiększenie ruchu na stronie. To niezwykle istotne zwłaszcza wtedy, gdy strona nie pełni jedynie funkcji informacyjnej, a w rzeczywisty sposób wpływa na prowadzony przez nas biznes. Dzieję się tak na przykład wtedy, kiedy na takiej witrynie umieściliśmy sklep internetowy. Wówczas wzmożony ruch z całkowitą pewnością przełoży się na wzrost zysków ze sprzedaży oferowanych towarów i usług. Pozycjonowanie strony internetowej, mimo że ważne dla każdego posiadacza takiej witryny, szczególnie ważne jest w przypadku osób, które działają w branżach o bardzo silnej konkurencji. Optymalizacja strony i podniesienie jej pozycji w wynikach wyszukiwania przełoży się z pewnością na zwiększenie przewagi nad konkurencją: większość osób szukających czegoś w wyszukiwarce skupia się na trzech pierwszych wynikach kompletnie pomijając pozostałe, dlatego warto zrobić jak najwięcej, by znaleźć się w tej trójce.
Komu potrzebne jest pozycjonowanie stron?
Pozycjonowanie stron www to szansa dla firm i przedsiębiorstw, które do tej pory nie odniosły jeszcze sukcesu w swojej branży, które chcą stać się bardziej znane, pragną trafić do świadomości większej liczby ludzi. To okazja na wybicie się niewielkich, lokalnie działających przedsiębiorstw lub firm specjalizujących się w bardzo wąskiej dziedzinie, możliwość poszerzenia grona swoich klientów i zaistnienia na rynku krajowym lub nawet międzynarodowym. Pozycjonować stronę www powinni także właściciele działalności opierającej się na popularnych usługach, jak na przykład fryzjerstwo, remonty czy kosmetyka. Bardzo silna konkurencja na lokalnym rynku sprawia, że czasem trudno znaleźć nowych klientów. Samo posiadanie strony internetowej to zdecydowanie za mało w dzisiejszych czasach. Trzeba sprawić, by klient po wpisaniu w pasek wyszukiwarki naszych słów kluczowych, fraz, na które się pozycjonujemy, trafiał bezpośrednio do nas, a nie do konkurencji.
Jak trwale pozycjonować stronę www
Jeżeli chodzi o pozycjonowanie strony www w Google niezmiernie ważne jest to, żeby zdać sobie sprawę, iż dana pozycja, będąca efektem pracy sztabu specjalistów, nie jest nam dana raz na zawsze. By ją zachować konieczne jest stosowanie się do wytycznych pozycjonerów podczas aktualizowania i dodawania nowych treści, stałe trzymanie ręki na pulsie, a więc regularne sprawdzanie pozycji, a także obserwowanie działań innych osób działających w naszej branży. Nie można odpuścić - raz zajętą pozycję, zwłaszcza jeśli chodzi o pozycje na samym szczycie wyników wyszukiwania, bardzo łatwo można utracić. Mimo pokus nie warto też robić niczego na własną rękę, ponieważ w taki sposób możemy sobie bardzo zaszkodzić: wszelkie działania podejmowane bez odpowiedniej wiedzy i doświadczenia oraz wbrew wytycznym wyszukiwarek mogą skutkować tym, że adres naszej strony w ogóle nie pojawi się w wynikach wyszukiwania lub spadnie na sam koniec listy.
Pozycjonowanie strony www to działanie, które wbrew temu, co może się zdawać, nie jest wcale takie trudne. By odnosić w tej kwestii sukcesy trzeba postawić na sprawdzoną agencję, której efekty pracy potwierdzają liczne certyfikaty i stale troszczyć się o to, by na stronie znajdowały się atrakcyjne treści pełne słów kluczowych oraz zgodne z wytycznymi pozycjonerów. Takie działania z pewnością korzystnie wpłyną na miejsce naszej strony na liście wyników wyszukiwania, a przez to poprawią widoczność naszej strony w sieci i ułatwią dostęp do niej wszystkim internautom.