Kliknięcie w baner reklamowy, wypełnienie ankiety, odtworzenie filmiku, rejestracja konta, zapisanie się do newslettera, wysłanie zapytania, pobranie bonu – to wszystko można nazwać konwersją.
W skrócie można powiedzieć, że konwersja jest wtedy, gdy następuje jakaś reakcja klienta, potencjalnego klienta czy użytkownika internetu będąca skutkiem naszych działań SEO bądź prowadzonych kampanii reklamowych. Inaczej można opisać konwersję jako ważną dla naszej firmy czynność klienta. Jak łatwo się domyślić, konwersja jest istotnym czynnikiem, który bierze się pod uwagę w czasie sprawdzania efektywności działań SEO czy kampanii reklamowych. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że jeśli powierzyliśmy pracownikowi prowadzenie działań marketingowych dla swojej firmy to nie raz usłyszymy od niego to właśnie słowo. Chociażby z tego powodu warto bliżej poznać zagadnienia związane z konwersją.
Konwersja – co warto wiedzieć?
Przedsiębiorcy różnie rozumieją słowo konwersja ze względu na różne rodzaje prowadzonych działalności. Chodzi o to, że każdy przedsiębiorca oczekuje od swoich klientów konkretnego rodzaju reakcji, jak podano na wstępie tego tekstu. Można oczywiście wymienić o wiele więcej tego typu przykładów.
Dane liczbowe, czyli konkrety
Dane liczbowe najlepiej pokazują to jakie efekty przynoszą działania reklamowe. Podobnie ma się sprawa w przypadku konwersji. Raczej nie wystarczy samo określenie czy konwersja jest mała, średnia czy duża. Z tego powodu używa się wskaźnika konwersji.
Wskaźnik konwersji – jakie ma znaczenie?
To właśnie w oparciu o wskaźnik konwersji możemy dokładnie stwierdzić czy prowadzone działania są skuteczne czy nie. Możemy także porównywac wskaźniki konwersji z różnych okresów, aby sprawdzić czy się rozwijamy, stoimy w miejscu, a może cofamy. Dzięki wskaźnikowi konwersji możemy obiektywnie ocenić sytuację w jakiej się znajdujemy i dowiedzieć się czy nasza reklama jest strzałem w dziesiątkę czy może niekoniecznie.
Wskaźnik konwersji powinien zainteresować każdego właściciela strony internetowej, któremu zależy na efektywnej reklamie. A zatem… co to właściwie jest ten wskaźnik konwersji? To prostsze niż mogłoby się wydawać. Wskaźnik konwersji to ilość konwersji podzielona przez liczbę użytkowników i pomnożona przez 100%. Jest to zatem bardzo proste obliczenie pozwalające na określenie ile wynosi wskaźnik konwersji w konkretnym przypadku.
Jak wykorzystać otrzymane dane liczbowe?
Nie ma sensu obliczać wskaźnika konwersji, tylko po to, aby poznać liczby. Wskaźnik konwersji oblicza się głównie po to, aby sprawdzić na ile udało się osiągnąć zamierzone cele konwersji, a takie powinien wyznaczać sobie właściwie każdy właściciel strony internetowej. Jeżeli wyznaczymy sobie cel konwersji to będziemy mogli modyfikować działania, aby uzyskać oczekiwany efekt, co zazwyczaj oznacza osiągniecie zadowalającego przychodu z prowadzonej strony internetowej. Inną wartością jaką daje wyznaczenie celu konwersji jest możliwość wyeliminowania tak zwanego pustego ruchu na stronie internetowej, co nie niesie za sobą właściwie żadnych korzyści, gdyż nie mobilizuje użytkowników sieci do reakcji ważnej dla naszej firmy i nie ma z niego zysku.
Jakie mogą być główne powody braku reakcji ze strony użytkowników?
Niejednokrotnie właściciele stron internetowych zastanawiają się co może być przyczyną tego, że nie ma konwersji, to znaczy powstaje tak zwany pusty ruch i użytkownicy nie podejmują pożądanych czynności. Przyczyn takiego stanu rzeczy może być wiele, jednak najczęściej popełnianym błędem jest skierowanie kampanii reklamowej do nieodpowiedniej grupy docelowej. Taki błąd sprawia, iż większość użytkowników trafia na daną stronę całkowicie przypadkiem, bo zupełnie nie tego szukali. Może zdarzyć się również tak, że na stronę trafiają użytkownicy, których nie stać na zakup oferowanych na niej produktów. W tym przypadku można jeszcze jakoś wybrnąć z sytuacji i pomimo nieodpowiedniego ustawienia kampanii próbować zachęcić klientów do kupna produktów, na które bez kampanii by się nie zdecydowali. W końcu każdemu z nas chociaż raz zdarzyło się, że kupił coś mimo, że wydawało się to drogie, jednak coś innego zaważyło na tej decyzji.
Kiedy wskaźnik konwersji jest satysfakcjonujący?
Chociaż odpowiedź na to pytanie może wydawać się najważniejsza podczas ustalania celu działań SEO czy kampanii reklamowej, to tak naprawdę trudno odpowiedzieć jednoznacznie na tak postawione pytanie. Zadowolenie z poziomu konwersji zależy bowiem od wielu czynników, takich jak rodzaj działalności i branża, a także okres sezonowy na dany produkt czy aktualna konkurencja. Przeciętny właściciel strony internetowej nie powinien raczej zawracać sobie tym głowy i zostawić specjalistom określenie czy uzyskany wskaźnik konwersji jest satysfakcjonujący, gdyż to do nich należy nadzorowanie marketingu internetowego firmy.