Wydawać by się mogło, że tworzenie stron mobilnych jest istotne jedynie ze względu na wygodę użytkowania na różnych typach urządzeń. Responsywne serwisy mają ogromny wpływ na ranking wyszukiwania oraz widoczność dla osób korzystających z Google. Nowy algorytm najbardziej znanej wyszukiwarki na świecie aktualnie zwraca dużą uwagę na funkcjonalność każdego serwisu – od 21 kwietnia 2015 roku responsywność stron www znacząco wpływa na pozycjonowanie.
Ponad 40% internautów korzysta z urządzeń mobilnych
Dzięki stronie responsywnej będą mogli swobodnie poruszać się po Twoim serwisie.
Responsywne strony internetowe to niejako konieczność w świecie Internetu – do ich powstania przyczynił się rozwój urządzeń mobilnych, takich jak smartfony czy tablety. Co jednak tak naprawdę odróżnia stronę responywną od klasycznego serwisu www?
Od początków powszechnego dostępu do sieci, strony www przeglądane były na ekranach komputerów – podstawową cechą takich serwisów była zatem pozioma orientacja grafiki, tekstu i wszystkich pozostałych elementów. Wraz z pojawieniem się szeroko dostępnych urządzeń mobilnych z pionowym ekranem, przeglądanie takich stron stało się niewygodne i mało praktyczne – stąd właśnie wynikła konieczność dopasowania treści na nich zawartych do nieco innej charakterystyki użytkowania tabletów oraz smartfonów. Tworzenie dwóch odrębnych stron na potrzeby komputerów i urządzeń przenośnych jest jednak mało praktyczne i ograniczające – konieczne było zatem zaprojektowanie specjalnej technologii, która pomogłaby łatwo i funkcjonalnie korzystać z serwisów www na każdym typie sprzętu.
Strona responsywna – czasami określana też jako strona mobilna – tworzona jest z użyciem techniki RWD. Skrót ten rozwinąć można do trzech słów – Responsive Web Design. Pod nimi kryje się zestaw rozwiązań sprawiających, że responsywna strona internetowa automatycznie dopasowuje swój rozmiar i układ elementów do możliwości i pozycji ekranu, na którym jest wyświetlana.
Polityka Google wymusza na posiadaczach stron internetowych dopasowanie się do pewnych standardów – wzrost popularności urządzeń mobilnych sprawił, że aby móc liczyć na wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania, serwis www musi być responsywny lub posiadać specjalną wersję mobilną. Witryny niedopasowane do nowoczesnych standardów są deindeksowane lub znacząco obniża się ich pozycjonowanie – niezależnie od trafności wykorzystanych technik czy fraz SEO. To zaś oznacza, że tworzenie stron responsywnych jest obecnie koniecznością – pominięcie tego faktu może skończyć się zaprzepaszczeniem nierzadko wielu lat drobiazgowego pozycjonowania swojego serwisu.
Mobilne strony internetowe dają aktualnie same korzyści i pozwalają oszczędzić czas i pieniądze wydawane na pozycjonowanie. Dlaczego? Odpowiedź jest bardzo prosta – polityka Google sprawia, że wersja mobilna strony traktowana jest przez wyszukiwarkę priorytetowo. Serwis zaprojektowany bez użycia techniki RWD otrzymuje zawsze niższą ocenę, niż ten, który jest przyjazny dla urządzeń przenośnych – oznacza to, że posiadając mobilne strony www, musimy poświęcić znacznie mniej czasu i pieniędzy na skuteczne ich pozycjonowanie. Zamawiając stronę responsywną automatycznie stajemy się użytkownikami uprzywilejowanymi – system algorytmów Google nie zmniejszy rankingu wyszukiwania i nie nałoży żadnej kary na tak zaprojektowany serwis. To zaś wymierny zysk – doświadczeni posiadacze własnych stron www nie zaprzepaszczają w ten sposób wszelkich kosztownych zabiegów, które poświęcone zostały na uzyskanie wysokiej pozycji w wyszukiwarkach, a nowi użytkownicy mogą liczyć na dobry start w sieci.
Warto pamiętać, że responsywność dotyczyć musi wszelkich posiadanych stron – również landing page czy blogów. Google sprawdza bowiem także optymalizację serwisów również pod kątem linków prowadzących do danej witryny. A zatem, jeżeli strona firmowa korzysta także z dedykowanego bloga, wypada zadbać również o jego dopasowanie do standardów mobilnych – dzięki temu uzyskać można maksimum korzyści z tego, co oferuje strona responsywna. Cena za pozycjonowanie z pewnością znacznie spadnie, a czas potrzebny na skuteczne wypromowanie swojego serwisu przeznaczyć będzie można na rozwój prowadzonej działalności lub zdobywanie nowych rynków zbytu.